Tuesday, March 20, 2012

Minggu ini...(^_^)

Assalamualaikum...


Kepada pembaca sekalian...


Hem..lama juga saya xupdate blog, almaklumlah sekarang dah start minggu praktikal. As a student nurse, balik keje je ( Praktikal la..) of course penatkan. So sebab tu la saya jarang update blog saya ni. Tapi disebabkan ada seorang pembaca tu nak sangat saya update blog, so hari ini baru saya ada kesempatan untuk tunaikan permintaan dia ( senyuman khas buat dia..kalau nampak la,,heheh)


Ok lah, sepanjang seminggu ini, saya telah bertugas di wad Teratai 2C iaitu wad gynaecology (wad sakit puan la..) bersama dengan ahli kumpulan saya. So far ok dan seronok. Walaupun kadang-kadang macam xde keje sangat tapi tetap seronok sebab staff nurse wad tu sporting sangat. Saya selalu terbayang macam mana ek bila saya dah jadi staff nurse nanti. Mampu ke saya jadi seperti staff nurse yang saya kenal ni?? Hem saya harap saya mampu jadi staff nurse yang terbaik dan pro aktif, sentiasa confident semasa laksanakan tugas. Setakat ni sebagai student nurse banyak lagi yang perlu saya belajar. Hopefully semua staff nurse, sister dan pengajar2 tidak jemu membantu saya dan rakan2 untuk capai kejayaan dalam kerjaya kejururawatan ini.


Oklah... Baru-baru ini, saya banyak dengar cerita pasal, kawin awal. Wah, saya personally suka bila bicara atau dengar bab kawin awal ni. Sebabnya saya sendiri harap jodoh saya tiba awal. Kenapa? Well, saya percaya semua orang ada alasan tersendiri kenapa nak kawin awal. Kan??


Ok lah, saya selalu ingatkan diri saya, kalau saya nak kawin awal, saya mestilah siap sediakan diri saya dulu. Yela saya ni dah cukup bertanggungjawab ke? sebab bila dah kawin banyak lagi tanggungjawab yang lebih berat dari sekarang perlu saya pikul, ataupun saya ni dah cukup baik ke nak jadi isteri orang? So sebelum saya menjadi tanggungjawab orang lain saya mesti bertanggungjawab atas diri saya dulu. Saya mestilah kena didik diri saya menjadi orang yang lebih baik dan sentiasa patuh pada ajaran agamanya. Jadi mulakan dari sekarang k. Belajar menjadi anak yang baik dan belajar macam mana nak jadi isteri yang solehah.


ISTERI SOLEHAH:


1. Redha dengan suami yang telah dijodohkan oleh Allah.
2. Menjadi isteri yang setia kepada suami sama ada masa senang atau susah
3. Selalu mohon maaf dari suami. (Syurga wanita dibawah telapak kaki suaminya)
4. Sentiasa taat perintah suami selagi tidak bercanggah dengan syariat.
5. Mendahulukan suami dalam apa jua hal dan keadaan.
6. Sentiasa menghiburkan hati suami terutama apabila ia dalam kesusahan atau kerisauan.
7. Melembutkan pandangan serta tunduk dihadapan suami.
8. Tidak pernah mencegah dirinya dari disentuh suami ketika mana ia perlu.
9. Tidak khianat terhadap suami, pakaiannya, tempat tidurnya atau sebagainya ketika
     suami tiada.
10. Menghormati suami, ibubapa serta keluarga suami.
11. Selalu mendoakan kesejahteraannya.
12. Sentiasa dalam keadaan bersih, kemas dan menyukakan hati suami apabila dipandang.
13. Tidak keluar rumah tanpa izin suami.
14. Tidak meminta sesuatu yang diluar kemampuan suami.


Hem ini adalah beberapa cara nak menjadi isteri yang solehah. Saya tampal di meja saya. Setiap kali saya terfikir bab kawin, saya akan baca semua ni dan tanya pada dri saya. "Dah ada ke semua ciri-ciri ini pada aku?". So, girls who wanna get marry early, please make sure that you all be prepared cause being a wife is not easily than your thought. Ok, saya sendiri sentiasa mengingatkan diri saya. Semoga dia adalah jodoh terbaik buat diri saya dan semoga jodoh saya ni sama-sama berusaha untuk jadi yang terbaik buat diri saya. Amin....=)


                                                                                                                               Yang sedang rindu:          
                                                                                                                                    FiQa_aFiQ



No comments:

Post a Comment